dinsdag, maart 18, 2014

Hommels krijgen ook een plaatsje bij Sweetgrass



 

 

 De Hommels,

zijn al weer aan het vliegen. Zo mooi vind ik ze. Zo lief.

Nu hoorde ik op de cursus bij Ilovebeeing dat de hommel niet altijd een goede plek vindt om een nest te maken. De koninginnen kunnen wel wat hulp gebruiken. Stads-imker Geert liet een filmpje zien waarin getoond werd hoe zelf een kastje te maken voor de hommels.
Zo gezien, zo gemaakt.

Bij de plaatselijke slijterij, Bien-ici  in winkelcentrum 't Kruidenhof, was de eigenaar zo vriendelijk twee houten wijndozen cadeau te geven. Deze heb ik gebruikt om twee hommelkasten te maken voor in onze buurtmoestuin.

De hommelkast heeft een ronde ingang aan een van de korte zijden, waarachter een voorkamer, met weer een ronde doorgang naar de nest ruimte.
De voorkamer dient als extra verdedigingslinie, eventuele indringers worden hier aangevallen en de hommels zullen trachten de indringer(s) weer naar buiten te werken.

In de grote ruimte heb ik wat watten en pluis gelegd. En later ook wat hondenhaar (van onze hond), aangezien ik dat las in een tip van een jongen die uiteindelijk wel een hommel-koningin wist te behuizen in zijn nest kast.

Het is namelijk niet zo makkelijk een hommel in de kast te krijgen. De dames zijn wel kieskeurig.
De witte voorkant met gele cirkel zou, zo vertelt men ook op de site tuinadvies, zou de dames moeten helpen de kast te vinden.

In de zijkant zijn twee kleinere gaten gemaakt voor ventilatie. De gaten heb ik met gaas afgedekt, zodat er geen insecten in kunnen komen.

In de moestuin heb ik twee mooie plaatsen gevonden, uit de loop en een beetje beschut. Met zon op de ingang in de morgen, maar met genoeg schaduw van planten eromheen.

Ik hoop dat de hommels de kasten vinden en dat ze bevallen. Zodat ze kunnen helpen de bloesems te bestuiven van de fruitbomen in onze bescheiden fruitboomgaard.

hommelkast onder de bramen