zaterdag, maart 01, 2014

nieuwe stekken van planten krijgen goede start met extra vermicompost

Wormencompost bij jonge stekken

Vorige week wilde ik wat peterselie plukken uit de voortuin, om bij de champignons te doen, die ik aan het bakken was.
Maar omdat ik maar een hand kon gebruiken, lukte het niet goed, om de steeltjes af te breken en trok ik per ongeluk enkele delen van onze peterselie plant uit de grond.

De takjes kwamen met wortel en al uit de grond.
Die heb ik dus niet meer fijngehakt voor in de pan, maar in een potje gedaan met aarde en wat extra compost uit de wormenbak.




wormencompost, met nog een enkele wormen
De compost wordt goed gemengd door de aarde. Er zit nog een enkele achtergebleven worm in en ook zullen er wel enkele eitjes meekomen. De wormen gaan vrolijk verder met hun goede werk, ook in de kleine pot.


De wormencompost, zit vol met de waardevolle wormcastings, is goed voor de jonge plant en bevordert de groei. De compost zit vol humus en helpt het vocht vast te houden en de waardevolle voedingsstoffen langzaam vrij te geven, zodat ze beschikbaar worden voor de jonge plant.


 
peterselie voor onze urban farm



Deze peterselie gaat goed.
Een eerste kweek voor de nieuwe buurtmoestuin.

Zo kunnen de buren over enige tijd wat peterselie komen plukken bij ons in de tuin, voor het avondmaal.